Denna sida läses nerifrån och upp.

27 juli

Nu drar vi!

Gunilla: Välkommen hem Anni! Ni verkar ha haft det bra i värmen!!!!!!
Anni: Hej alla! Nu e jag hemma igen och har börjat läsa ikapp mig i dagböcker och mail.
Gunilla: Anette! Ja visst är det skönt! Ha det bra själv! Kram!!
Anette: Så bra att din kropp kan släppa minnena från skilsmässan. På det viset blir du ännu friare och friskare. Kram och trevlig resa till Sälen.

26 juli

Mats och Joel kom förbi och tog sedan med sig Bubba innan de körde upp till Tandådalen i förrgår kväll.
Igår körde jag ut till släktgården, träffade barnens kusiner, farmor, faster, pappa   m fl och blev bjuden på lunch på sjöverandan (aborre fiskad i Ösjön dagen innan...). Elin och Jonas följde därefter med hem till Falun.

Anna kom och åt middag med oss och sedan spelade hon och jag Alfapet...

Under canceråret lärde jag mig, genom reiki och frigörande dans, att befria kroppen från minnen, ansvar och reaktioner. De senaste veckorna har jag haft kontakt med försäkringskassan och barnens pappa för att besluta och fastställa vad som ska gälla angående underhållsstöd och barnens boende i framtiden. Mycket gammalt "groll" från skilsmässotiden har dykt upp och jag började må allt sämre rent fysiskt, vilket triggade mig att må sämre psykiskt också.
Då kom jag på det...
mentalt har jag bearbetat den tiden men kroppen minns - skilsmässan var svår och smärtsam och det mindes den nu...
När jag blev medveten om det, kunde jag låta kroppen släppa sina smärtsamma minnen och stryka det som är min historia. Det enda viktiga är ju hur det är nu!

Det känns viktigt att ta med de kunskaper jag skaffade mig under canceråret i det friska livet men jag glömmer ständigt bort mig. Det är oerhört lätt att falla in i gamla hjulspår... tur att jag kommer på mig själv!

Idag packar vi för Sälenresan. Jonas åker hem med tåget mitt på dagen i morgon och sedan kör vi upp. Mats och Joel har installerat sig i stugan och väntar oss med god middag!

Det ska bli härligt med en semestervecka tillsammans med Mats, barnen och vänner...

Gunilla: Torsdag kväll: Nu har Mats, Bubba och Joel börjat köra upp mot Tandådalen...

24 juli

Luften har blivit svalare - på natten och morgonen...
Igår åkte Elin och Jonas ut till släktgården och jag körde till Lövåsen en stund. Mats lagade till Eskos röding som vi åt och njöt av ute i trädgårdsmöblerna. Jag sov en stund i gröngräset och frös faktiskt när jag vaknade (fast det gick över fort).
Husbilen blev packad med flygplan och målargrejor. Det är en hangflygträff i Sälen nästa helg. Det är grundorsaken till att vi reser upp. Vi har hyrt en stuga i Tandådalen i 10 dagar och ser fram emot att umgås med varandra, måla, flyga mm. Lasse och Anna tar ledigt från hästfarmen, tar med sig alla barnen och kommer också upp under veckan.
Igår kväll körde Mats och Joel på motorcykelträff tillsammans med Lasse. Idag ska Mats och Joel på grill- och flygarträff vid flygfältet innan de börjar sin resa upp mot Sälen. Jag tog med mig Bubba och reste tillbaka till Falun. Bubba, flickorna och jag åker upp på söndag.

AnnCatrin: Skryt lagom! Frös?!?!? ;-)
Gunilla: ..fast jag somnade i skuggan på gräsmattan i Lövåsen idag och vaknade och frös!
Gunilla: Äntligen fungerar scriptboardet igen... Här är också varmt...
AnnCatrin: Här är det fortfarande vaaaarmt! Ja, jag klagar!!
Gunilla: Karin har rest till Stockholm, hon reser hem till Havanna på lördag...
Gunilla: tisdag kl 01.00 Jonas har kommit... Väntar på Mats och Joel - de är snart här...

Elin, Åsa och Malin i Slite, 1990

23 juli

Karin åkte till Stockholm igår. Värmen tycks ha gett med sig.

22 juli

Värmen håller i sig...
1.30 i natt kom Mats och Joel och hämtade Mats dator, Bubba och en madrass.
Idag ska Karin och jag åka till Lövåsen för att träffa dem när de sovit färdigt. Karin reser tillbaka till Stockholm i kväll och tillbaka till Havanna på lördag.

Igår eftermiddag var vi till Grycksbo och träffade vår faster, farbror och kusin. Elin mötte Jonas vid tåget (som var lite försenat) och sedan åt vi Våfflans goda linssoppa (fast jag hade problem att få den att smaka gott utan hönsbuljong) och jordgubb/marängtårta (Naturligtvis Jalles maränger!!!! - Tack Agneta S och Rolf!) Jonas är vegetarian och Elin strävar åt samma håll, så matlagningen tenderar att ändra inriktning här hemma...

Dikthäftet "Kryddad Honung", av Joel Miller, finns att köpa här. (AnnCatrin har varit ute och surfat och hittat länken...)

På baksidan av häftet står också:

Sanning
är inte alltid skön.
Skönhet
är inte alltid sann.
Men den sköna sanningen
är sannerligen skön.

21 juli

Min syster Karin kom med ett försenat tåg (draget av ett disellok...) igår kväll. Järnvägen var strömlös mellan Falun och Borlänge och det var riktigt kaotiskt...
Vi åt och njöt av sommarkvällen innan vi tog en långpromenad med Bubba.
Jonas kom till Sverige igår eftermiddag och kommer hit i kväll. Joel har kommit till Mats och de stannar hos Solveig någon dag.

Värmen håller i sig!

Gunilla: Visst är dikterna fina!
AnnCatrin: Underbara dikter!!
Gunilla: Välkommen hem KarinK. Det låter härligt!!! Skönt att ni kom hem ordentligt AnnCatrin - Tack för senast själv!
KarinK: Hemma igen efter en dryg veckas semester. 12 vuxna och 7 barn hyrde gård tillhörande Ugglarps Camping. Underbart!!!!
AnnCatrin: Tack för igår! Vi kom hem ordentligt, bilen och jag.

20 juli

Under hela mitt liv har detta varit en alldeles speciell dag. Mormors födelsedag! För ett år sedan firade vi hennes 100-årsdag i församlingshemmet i Bjärnum. Mormor dog i höstas och jag saknar henne...

När jag ser på mitt nuvarande liv är jag nöjd. Många möten med gamla och nya kära vänner, i lagom takt. I den semesterlunk jag nu befinner mig känner jag mig frisk och får en och annan praktisk sak gjord. Jag har kommit igång med målandet och tecknandet och vi drar i många trådar av sådant som vi vill hålla på med, åka iväg med frihetsbilen, måla, sjunga, göra hemsidor...

Den nya Gunilla har tagit sin plats.

Jag gör det jag vill...

Härligt!!!

Denna dikt fastnade jag för idag:

Låt oss vara vi

Låt oss vara som bokstaven v!
Höja våra armar i glädje
medan vi förenas på jorden.

Låt oss vara som bokstaven i!
Utan pricken är du blott ett streck.
Utan strecket är jag blott ett slut.

Låt oss vara vi!

Joel Miller

Jag träffade Joel Miller på ett tåg för många, många år sedan. Vi pratade och hittade varandra. Jag köpte ett litet gult dikthäfte, "Kryddad Honung", av honom. På baksidan av häftet står:

Livet är stort.
Väldigt stort.

Så sträck på dig!
Seså!
Det passar precis.

19 juli

Denna underbara bild, av Åsa när hon var liten, hittade jag när jag städade i min dator idag.

Äntligen har jag fått ordning på min dator och bredbandsuppkopplingen. Nu återstår "bara" att få ordning på Surfdatorn... Jag trodde att jag hade lyckats igår men idag tjorvade allt till sig igen. Barnen får inte längre använd min dator till att surfa. Det händer alldeles för mycket tok. Datorn var översållad med diverse mystiska program och filer - men nu är de borta!

AnnCatrin kom körandes i sin nya fina bil igår. Det tar bara drygt en timme att köra hit. Hon bjöd mig på middag och vi satt i många timmar och pratade viktigheter. Restaurangen hade inte så märkvärdig mat men en härlig uteservering i skuggan mot Faluån...

Jonas är på väg hem från Australien men ringde precis och berättade att han fastnat i totalkaos på flygplatsen i London. Elin kom hem från Luleå i morse och flyttar hit i kväll. Det var meningen att Jonas skulle komma i morgon - vi får se när han kommer iväg från London.
Min syster Karin kommer i morgon kväll!

Idag tänker jag på Mats, Solveig och Esko som är på begravning...

Gunilla: lördag em: Nu tror jag att jag fått ordning på min nya dator och uppkoppling...
Gunilla: ...och värmen håller i sig... PS snart har jag ordning på datorerna DS
Gunilla: Det var underbart bra och viktigt att träffa dig Anette! Jag minns hur det var och du får se hur det blir...
Gunilla: Tack det samma Anette!!! Idag har Ann Catrin varit här över dagen med sin nya bil...
Nanne: Tack för senast Gunilla. Det var sååå kul att träffa dig. Nu är jag hemma igen och har startat dagboksskrivandet igen. Och värmen den fortsätter. *flämt*

17 juli

Åsa kom hem igår kväll och sov över och följde med några kompisar för att sova över i en stuga i natt. Anna och jag cyklade ner till utecafe´t vid ån och tog en kall öl sent i går kväll. Det var en härlig varm sommarkväll.

Mats har varit förbi med Bubba. Vi for upp till Stångtjärn och satt i skuggan och pratade och målade ett tag innan han började sin körning upp till Bollstabruk. Jag har börjat arbetet med datorerna men det går trögt. Alltid kan jag skylla på värmen...

16 juli

Jag har precis kommit hem efter en cykeltur till stan. Jag träffade Anette som är och hälsar på sin kompis i Vika. Vi satt på fiket i Geislerska parken och pratade oavbrutet i flera timmar. Anette skriver cancerdagbok och ska snart börja sin strålbehandling. Vi har länge haft kontakt via mail och våra dagböcker men aldrig träffats... Hon ska ha en fest när allt är över och dit vill jag komma!

På vägen hem cyklade jag förbi Anna som inte var hemma och konstaterade att termometern stod på 34,5 grader när jag kom hem. Jag drack en halvliter vatten och transpirerade nog dubbelt så mycket innan kroppstemperaturen blev normal igen.

Bilden föreställer ett av båthusen i Rönnäs.

15 juli

I söndags när Elin hade rest till Luleå och Åsa flyttat till sin pappa, tog Mats och jag med oss målargrejorna, lite mat, Bubba och frihetsbilen och for upp till Siljan. Vi sov över i Rönnäs hos Maria och Jan-Erik en natt. Vi drack vin, pratade och hade trevligt!
Vi målade nere på kajen och vid hembygdsgården i Leksand.
Vi tillbringade mycket tid vid båthusen i Rönnäs och jag gjorde lite teckningar som jag tänker trycka upp. Äntligen har vi kommit igång med målandet som vi drömt om så länge. Vi provade akrylfärger för första gången, de är vattenlösliga och känns som en blandning av olje- och vattenfärger. I eftermiddags kände vi oss nöjda och körde hemåt igen. Dessa två dagar har vi tillverkat 8 teckningar/målningar och sålt åtminstone 2...

Den äldsta kyrkbåten ser ut som ett Vikingaskepp

Ett "häbbre" på Hembygdsgården, Leksand

Det var tomt och ödsligt här hemma. Jag vet inte när jag var helt ensam sist och vet att jag behöver tillvänjningstid för ensamheten. Till att börja med känner jag mig rastlös, ledsen och olustig.  Mats körde direkt vidare till Lövåsen för att förbereda sig inför sin resa upp till Solveig och begravningen av hans kusin i helgen.

Min dator krånglar som sagt, den är instabil och jag är rädd för att jag fått in något elände fastän jag har brandvägg och Antivirusskydd. Min mailbox skickar tydligen tillbaka mail som olevererbara så jag lyfte för ovanlighetens skull telefonluren och ringde AnnCatrin. Det var riktigt trevligt att prata med henne via luren...
Jag ska under de närmaste dagarna fortsätta utrensning i garderoberna, bära upp marknadsgrejerna på vinden igen (de får säljas på Falu Veteranmarknad i stället), bara vara och göra det som faller mig in... Sist men inte minst så ska jag ta mig an och försöka få ordning på datorerna!

Anette, som också skriver cancerdagbok, är i trakterna och vi ska träffas en dag. Hon var för dålig för att vara med på bröstdagboksfesten.
På lördag kommer Elin hem och på söndag kommer Jonas och min syster Karin hit.

Gunilla: Jag har i alla fall fått mail av både AnnCatrin och Anette...
Gunilla: tisdag: hemma efter ett par dygn i Leksand/Rönnäs. Har jätteproblem med mina två aktiva datorer...
Nanne: Samma här. Något är fel med mailen.
AnnCatrin: Håller du på med datorerna på nåt vis? Alla mina mail kommer tillbaka.
Nanne: Hej Gunilla! Jag kommer till Falun på tisdag. Bara så du vet. Kram Anette

13 juli

I fredags trodde jag att det var den 12... Nu har jag rättat så att det står rätt datum.
Flickorna har varit på FFF, Falu FolkmusikFestival, de senaste kvällarna. Klockan 8 i morse reste Elin upp till Luleå. Hon har inte varit där på två år och hennes pappa bjöd henne på en resa! Åsa flyttar ut till släktgården i eftermiddag.

Mats och jag håller på att omplanera resten av sommaren. Den planerade Norgeresan vill vi flytta till framtiden. Vi resonerar och ska besluta oss de närmsta dagarna.

Jag har ännu inte fått ordning på datorerna. Det behövs minst en ostörd dag för att få det gjort.

11 juli

Sent igår kväll kom vi hem till Falun igen. Resan till Skåne var mycket bra!
I söndags körde vi ner i sakta mak. Flickorna och Bubba fick dela baksätet i min bil och Mats och jag turades om att köra. I Motala åt vi "Sveriges godaste pizza" som vi köpte med oss från Mats favoritpizzeria och satt i hamnen och åt. I Vadstena badade vi fötterna i det iskalla Vättern...
Vid 18-tiden var vi framme i Bjärnum och fick inspektera mamma och pappas nya bostadsrättshus. Det är jättefint - tänk om det hade legat här i Falun. 4 sovrum, två stora vardagsrum, kök, tvättrum, uthus och stor inhägnad trädgård. Insatsen var 30 000 kr och månadskostnaden 3700 kr!!!! Jag är avundsjuk men inte missunnsam!
På måndagsförmiddagen körde Mats och jag iväg mot Agneta S och Christian. Bubba och flickorna stannade hos mormor och morfar.

På underbara asfalterade och slingriga vägar letade vi oss genom skånegrönskan fram till Skånes Tranås och Jalles Maränger. Agnetas man Rolf tillverkar mjölkfria maränger i den gamla skolbyggnad de äger. Vi blev bjudna på god mat( och goda maränger), promenerade runt i byn och hade en jättetrevlig stund innan vi reste vidare via Vitaby till Vitemölla.

Christian tog emot oss i sitt lilla hus alldeles nere vid havet. Hans föräldrars hus som ligger på samma tomt är numera sålt. Vi åt räksoppa och gick i hamnen och tittade på båtar innan vi klädde oss varmt, plockade fram trädgårdsstolarna till muren ovanför strandkanten och satte oss för att bevittna solnedgången samtidigt som vi smuttade på Christians fikonvin och pratade om viktigheter.
På tisdagsmorgonen for Mats ensam till Malmö. Jag fick skjuts av Christian och en av hans vänner till Vinslöv där pappa hämtade mig.

Vi fick hjälpa mamma och pappa med lite småsaker. Flickorna diskade alla glasen i vitrinskåpen, vi tömde och sorterade några lådor och jag hjälpte pappa att få igång sin skrivare. I övrigt hade vi riktig semester. Det blev allt bättre väder, flickorna gick till sjön och badade, promenerade med oss till mormors grav, tog nattliga promenader med Bubba och hade det skönt.
I onsdags kom min kusin Eva och hennes dotter Lina och åt lunch och vi hann träffas en stund. Eva tillverkade ett fint hjärta till Ullas begravning. Det var som vanligt mysigt att träffa dem...

I går begravdes Ulla, mammas arbetskamrat, i Uppståndelsens kapell i Lund. Det kändes mycket bra att jag kunde vara med. Ulla tog kontakt med mig via min bröstdagbok och vi hade mailkontakt ända tills hon lades in på sjukhus. På slutet pratade vi i telefon ett par gånger. Mamma och pappa besökte henne minst en gång i veckan men på slutet var hon så trött att de bara hade telefonkontakt. Fredagen innan hon dog ringde hon och tog avsked.
Vi pratade om döden, om hur min skyddsande hjälpt mig när jag var sjuk (hon var väldigt avundsjuk på Doris och jag vädjade till Doris att hon skulle dela med sig av sig till Ulla...) och hon var nyfiken på hur reiki fungerade. Jag upplevde att Ulla inte alls var rädd för döden utan visste att det var oundvikligt, däremot hade hon önskat att hon överlevt sin mamma.
Begravningen var mycket fint anordnad. Ullas senila men pigga 90-åriga mamma, några vänner och arbetskamrater och hennes kusiner deltog.

Under tiden hämtade Mats flickorna och körde dem till IKEA i Malmö där de gjorde av med en hel del av sina pengar. Vi träffades där efteråt och mamma och pappa bjöd på lunch innan vi skildes åt. Vi hämtade Bubba hos Vera och passade på att byta till svalare kläder innan vi påbörjade resan upp till Dalarna vid 14.30-tiden. Det är ganska precis 70 mil mellan Malmö och Falun... (via Lövåsen) Uppresan var varm men gick bra!

Nu ska jag ut och handla mat innan jag börjar röja i förrådet. Badiba gospelkör har i morgon en auktion för att få in pengar till vår USA-resa nästa vår. Jag har lovat att bidra med lite oanvända saker.

Gunilla: Efter begravningen reser vi tillbaka upp till Falun.
Gunilla: onsdag: idag har jag träffat kusin Eva med dotter Lina... I morgon blir det begravning för Ulla i Lund -
Gunilla: Solnedgång vid havet i gårkväll och samtal med Christian. Mats är nu i Malmö.
Gunilla: tisdag: Tillbaka i Bjärnum efter att träffat Agneta S och Rolf Sedan till Vitemölla ...
Ingela: Läste just om Vitemölla. En underbar plats vi upptäckte förra året.
Ingela: Kanske vi drar ner till Österlen i år också. Om vi gör så kanske vi ses, vem vet. :-))
Gunilla: söndag kväll: Vi är framme i Bjärnum!
Gunilla: Anni! Det gör vi jättegärna nästa gång!!! Nu har vi lovat vara tillbaka i Falun på torsdag natt/fredag fm senast...
Anni: Gunilla: Ni kan väl komma den här vägen på hemvägen?!
Anni: Trevlig semester allihop
AnnCatrin: Jag börjar också min semester nu och önskar oss alla en härlig sommar!

5 juli

Tidig lördagsmorgon kopplar jag upp mig med modem och minns hur det var innan bredbandet...
Vädret börjar bli bättre, lite varmare och mindre regn. Idag ska vi stå på marknad i Långshyttan hela dagen. Det ska bli spännande att se hur intresset för Leos bilder är. Vi säljer även en del egna alster.

I morgon reser vi till Skåne. Vi ska till mina föräldrar, lämnar flickorna där och reser till Christian i Vitemölla via lunch hos Agneta Ståhl (ska inspektera rattmuffarna IRL...). Mats mamma Vera i Malmö ska få besök och skjutsas på sjukhusbesök till sin syster Britta. Jag åker tillbaka till Bjärnum och Mats stannar i Malmö innan han hämtar upp oss och vi reser upp till Falun igen

Agneta S: Trevlig sommar till Er alla! Nu börjar min semester!!!
Gunilla: fredag: i morgon är det marknad och på söndag bär det av mot Skåne. Mammas vän Ulla (som jag skrivit om tidigare) dog av cancer i måndags...
Gunilla: Jodå - jag är tillbaka till de sista dagarna av Falu Folkmusik... Hör av dig när du är här Anette!
Anette: Ingen Falu folkvisefestival för dig då? Veckan efter den (V29) kommer jag till Falun för några dagars semester. Kram Anette
Gunilla: Jag har bra humör och väder men scriptboardet har fått fnatt...
KarinK: Torsdag: Men idag är det bättre! Ingenjackaväder redan långt före åtta!!!
Gunilla: onsdag: flickorna och jag har varit i Lövåsen och jobbat med tavlorna... höstruggigt ute :-(

Det har blivit 1 juli...
Datorerna håller på att byta rum och blir städade samtidigt som ADSL-anslutningen strular. Jag vet inte när jag ska orka ta tag i det - det tar sådan tid för mig...

Vi hade det härligt i Sandviken, mycket musik och kul att träffa vänner. Jag drog på mig en förkylning och var lite hängig. Vi sov över i husbilen och sov så gott som man bara kan göra i den... Stort Tack till Karin L:s mamma som ordnat fribiljetter åt oss!!!!

Nu är flickorna hemma igen och vi fortsätter omorganisationen här hemma. På lördag ska Mats och jag sälja teckningar och målningar på en marknad i Långshyttan! På söndag kör vi och barnen ner till Skåne och blir borta en vecka, så någon vidare ordning på datorer och dagbok lär det inte bli på ett tag!

Karin L: Hemma över natten & kollar lite mail. Provade båten idag och det var härligt! Ha en riktigt skön sommar!
Gunilla: Här hemma saknar jag nu Internetuppkoppling - städar och fixar i mina datorer och det kommer att ta tid... jag tycker det är "lagom" roligt!
Gunilla: tisdag: Sandvikenhelgen var mycket bra!
Kerstin: Hej allesammans! Mycket imponerande rattmuffar. Önskar er alla en jätteskön semester
Gunilla: fredag: Nu ska vi åka till Sandviken på jazzfestival och träffa Anna och AnnCatrin!!! och Karin L och Ingemar med barn...
Gunilla: fredag: Vi var hos Karin L igår hela eftermiddagen... De har ett härligt sommarhus!
Britt-Marie: Ha en underbar sommar Gunilla och alla andra!
KarinK: Semester... Aaaavundsjuk, jag är så aaaavundsjuk!
Gunilla: Karin L, vi ser också fram emot att få träffa er och få se er stuga!!!
Karin L: Semester...!!! Jag ser fram emot ert besök på torsdag!